Masterclass budgetting universiteit Leiden; 21 century skills programma

25 oktober 2017

Seren Dalkiran: “Damaris Matthijsen gaf de workshop ‘Budgetting’ met het thema (value) voor de Skills Academy door de Faculteit Sociale Wetenschappen Universiteit Leiden waarbij studenten experimenteren met nieuwe vormen van leren binnen het hoger onderwijs (21st century/transferable skills). Ze bracht hele vernieuwende perspectieven op het gebied van de ‘nieuwe economie’ tegenover oude manieren van dingen doen (Business as Usual). Omgang met geld stond hierbij ook centraal. Studenten werden uitgedaagd na te denken over welke kernwaarden ten grondslag lagen voor hen en wat waarde-creatie en dus ook monetaire waarde voor hen betekent op een zelf-reflectieve en zelf-bewuste wijze. Ze leerden zichzelf kritische vragen te stellen rondom welke ‘purpose’ prijs ze betalen wanneer ze niet de vaardigheden ontwikkelen om op een veerkrachtige wijze geldstromen te genereren rondom waar hun passie en talenten liggen bijvoorbeeld, en ook hoe je met een ‘care-first’ attitude in een ‘money-first’ maatschappij je staande kunt houden. Studenten waren enorm geïnspireerd door haar verhaal en manier van ‘zijn’ waarbij ze aangaven dat Damaris duidelijk in staat is geweest om waar ze voor staat en haar ideële drijfveren heeft kunnen omzetten tot een leef en werkstijl op weg naar een inclusievere, duurzamere en rechtvaardigere wereld”.

Seren Dalkiran vroeg mij via Christopher Baan een masterclass te verzorgen in het door haar vormgegeven nieuw ontwikkelde programma op de Universiteit Leiden om studenten voor te bereiden op de nieuwe wereld ’21 century skills training’. Daarbij zijn de uitgangspunten het verbinden van hoofd, hart en handen en elk blok kent een blokje kennis, ervaringen opdoen en toepassen. Elke deelnemer aan dit programma kiest een project waarop hij/zij al het geleerde in de praktijk kan brengen. Mijn taak was het om budgetting in een nieuw licht te zetten. Het woord budgetting gaf mij in eerste instantie wat onduidelijkheid over ‘why me?’ want ik beschouw mijzelf nu niet direct als een expert in budgetting. Maar in de samenwerking evolueerde de sessie al snel naar een masterclass in: healthy personal ecosystems en dat is gelukt. We hebben gewerkt met wat wij binnen Economy Transformers de vrij-driehoek zijn gaan noemen. Vrij als in door jezelf bepaald in verbinding met het andere. Het zijn als het ware elementen die baat hebben bij eigen sturing. Het gaat dan om de zijnsvraag (Ik ben), het eigendomsvraagstuk en het waardevraagstuk. Onder het waardevraagstuk hebben we eigen capaciteiten en behoeften onderzocht. Welke waarde wil jij brengen, en welke behoeften ken je van jezelf die vervult moeten worden om een gelukkig mens te zijn? Onder het eigendomsvraagstuk ligt het streven naar inzicht en het opdoen van ervaringen. Hoe meer je het opdoen van inzichten en ervaringen zelf stuurt, hoe beter je straks in je graf terecht komt, terug kunt kijken en kunt zeggen: ik heb gedaan wat ik wilde doen. Of.. ik kon niet anders, het heeft zo moeten lopen. Dan heb je er vrede mee. Hoe vaak komt het niet voor dat we een heel stuk uit ons leven verslapen omdat we wel de inzichten hadden maar niet de moed om ernaar te handelen? We deden een oefening om te doorvoelen wat er in je lijf gebeurd als je niet handelt naar je inzicht / ervaring en hoe dat nu en over 5 jaar zal voelen. Dit fysiek voelbaar maken gaf mensen de urgentie nu al zaken aan te pakken in hun leven. En tot slot het zijnsvraagstuk. In feite komt hier jouw gestolde creativiteit tot uitdrukking, waartoe ben jij op Aarde? Bij het in de wereld brengen van jezelf, schep je een nieuwe wereld. Je voegt iets toe. Dat is ook de bestaansgrond voor het scheppen van geld.  En dus is het heel belangrijk geld te laten rollen ten behoeve van deze grote zijnsvraag en niet te veel te verspillen in allemaal geneugden die je daarvan afhouden en wel als urgent voelen: je met de laatste mode kleden, met je vrienden dronken worden e.d. We maakten dus een lijstje met je uitgaven van de laatste 2 weken en bekeken die in het licht van deze zijnsvraag. Dient deze uitgave jou werkelijk?
We hebben elkaar in oefeningen en het gesprek werkelijk ontmoet. Het viel me op hoe diep mensen bereid waren te ervaren wat ik hen aan leerstof aanbood. Ik heb de sessie in dankbaarheid afgesloten en verheug me op een vervolg.